Forumul diplomației economice și al exportatorilor – Ediția a II-a, 16 februarie 2023
Revista Club Antreprenor va organiza joi, 16 februarie 2023, cea de-a II-a ediție a Forumului diplomației economice și al exportatorilor.
Evenimentul se va desfășura în Sala arh. Ștefan Burcuș, Etajul 3, Palatul Camerei de Comerț și Industrie București, situat pe Str. Ion Ghica, Nr. 4, Sector 3, București.
Partenerii evenimentului sunt: CCIB (partener instituțional), ROHEALTH, Facultatea de Economie Teoretică și Aplicată și Asociația Studenților în Economie, Afaceri și Comunicare.
+
Prezentare
România ocupa acum doi ani locul 34 in topul statelor exportatoare la nivel mondial, iar cele mai exportate produse sunt mașinile și echipamentele. În anul 2020 am exportat produse în valoare de peste 62 de miliarde de euro.
În ultimele decenii, România a înregistrat constant un nivel negativ al exporturilor nete, pe fondul mai multor factori structurali, precum competitivitatea producătorilor locali pe piața globală, capacitatea acestora de adaptare la noile condiții ale cererii de pe piața locală, respectiv condițiile puse la dispoziție mediului de afaceri autohton.
De remarcat că economia României este cotată a 19-a cea mai complexă și sofisticată din 133 de țări din lume, analizate de Universitatea Harvard în Atlasul complexității economice, o ascensiune de 20 de locuri în doar câțiva ani.
Multinaționale domină exporturile
Doar un sfert din exporturile totale ale României sunt realizate de companii deţinute de antreprenori români. Marile companii multinaționale se bazează pe propriile rețele comerciale, apelând mai mult la camerele de comerț bilaterale (și nu la consilierii economici ai României).
Mai multe exporturi ale companiilor cu capital privat românesc înseamnă: crearea de locuri de muncă; investiții mai mari pentru acele firme, cu efect pe orizontală (câștigă și furnizorii locali); creșterea salariilor pentru angajații companiilor exportatoare; creșterea contribuțiilor la bugetele locale și la bugetul de stat; reducerea presiunii pe bugetul de stat și diminuarea împrumuturilor pentru a acoperi deficitele.
Recent a fost înființată Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior. Noua structură va răspunde de aplicarea politicii Guvernului pentru atragerea investiţiilor străine directe şi de portofoliu în România, promovarea comerţului exterior, inclusiv a serviciilor româneşti, exclusiv domeniul turismului, precum şi de urmărire a investiţiilor româneşti în străinătate.
Organizatorii își propun să reunească principalele companii exportatoare și cei mai respectați specialiști în diplomație economică din țara noastră, pentru a contribui la stimularea exporturilor și la o ofensivă diplomatică a instituțiilor și a firmelor românești.
Teme de discuție
- Care sunt pilonii strategiei naționale de export a României?
- Programul de susținere a internaționalizării operatorilor economici români
- Programul pentru promovare la export
- Noua Politică comercială a Uniunii Europene
- Soluții pentru relansarea Programului de Promovare a Exportului
- În ce regiuni și în ce state avem un potențial ridicat la export?
- Cât de eficientă este actuala rețea de consilieri și atașați economici?
- Care este oferta de export a companiilor românești?
- Exemple de succes ale firmelor exportatoare
- Putem învăța din exemplele Germaniei, Poloniei, Ungariei, Cehiei și Slovaciei?
- Cum stimulează statul român companiile care exportă și cum le sprijină pentru a participa la târguri și expoziții internaționale?
- Oferta băncilor de finanțare și garantare pentru companiile exportatoare
- Noi proceduri de import valabile din 2023
Vorbitori
Iuliu STOCKLOSA, Președinte, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București
Sergiu NAZARU, Reprezentant, Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior
Ambasador Olivia TODEREAN, Director General, Ministerul Afacerilor Externe
Adriana RECORD, Director Executiv, Camera Franceză de Comerț, Industrie și Agricultură în România (CCIFER)
Flaviana ROTARU, Președinte, Asociația ROHEALTH- Clusterul pentru sănătate
Conf. univ. dr. Nicolae MOROIANU, Prodecan, Facultatea de Economie Teoretică și Aplicată, Academia de Studii Economice din București – Perspectiva macroeconomică asupra comerțului exterior
Viorel MANOLE, Director Executiv, Asociația Patronală a Producătorilor de Tehnică Militară – PATROMIL
Mihaela TUDOR, Fondator Tudor Communications și Country Leader EWA Romania
Iuliean HORNEȚ, Inventator și Antreprenor, Eco Hornet
Andrei MEDAR, CEO, Two & From
Darian BONCIU, Reprezentant Altius Fotovoltaic – Reglementarea pieței de export în favoarea producătorilor români
Aurelian RADU, Fondator, Depot 96
Agenda
09,00 – 09,30: Înregistrare participanți
09,30 –12,30: Prezentări și dezbateri